onsdag 12 januari 2011

Början


Idag är början på resten av ditt liv. Visst är det vackert att få starta på nytt? Vi får nya chanser hela tiden att göra val som kan göra skilnad. Häromkvällen fastnade jag vid en dokumentär som Tom Alandh har gjort. Den 3:e filmen om Pia, en kvinna som gått från total utslagning som tung missbrukare och uteliggare till en drogfri kvinna som idag tagit tag i livet, något som kanske ingen trott henne klara. Hon har egen lägenhet, har flyttat från Stockholm till en liten stad, vårdar sina relationer och lever sitt liv fullt ut. Hon är en fantastisk förebild och jobbar för att hjälpa andra. Jag känner mig ödmjuk inför denna kvinna. När hon i filmen åkte spark med sin gamla mamma, busade i snön, då känner jag att hon har allt att lära mig. Det är så lätt att fastna i någon slags vardagslunk, vi presterar istället för att vara. Tack Pia för att du påminner mig om livet, det vi kanske tar för givet många dagar. Förresten avskyr jag TV-reklamen när den danske kände skådespelaren snackar om de där dagarna vi kastar bort. Han tjatar om dagar vi kastar bort på att sova, sitta vid datorn och om de verkliga dagarna som vi minns. Typ dagarna vi åker iväg å fritidsresors chartersemestrar. Hallå, vi som inte har råd att åka på någon flashig utlandssemester då? Får vi inga dagar värda att minnas? Nej skit på dig gubbe, jag ska minnas mina dagar som de de faktiskt är. Mitt i livet som är mitt. Elian sa härom kvällen när han skulle somna: Pappa, varför är Gräsa-Maja en kärring? Fritt översatt betyder det Pappa varför är Krösa-Maja en torparkärring? Underbart, det vill jag minnas i evighet Amen. (obs bilden är lånad och det är Krösa-Maja, inte Pia på bilden)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar